Blog

Ne mora svaka kriza da udari u santu leda

Vijesti - Feb 10, 2020

Više od 15 godina se bavim komunikacijama, a skoro pa podjednako dugo, rešavam krizne situacije svojh klijenata. A bogami neretko, i prijatelja. Pa i sopstvene.

Zapravo, postoji puno paralela između krize koju prolazi kompanija i krize koje neko prolazi privatno. Skoro sam samoj sebi sumirala neke od njih, kada sam sastavljala krizni priručnik za jednu veliku kompaniju iz industrije robe široke potrošnje.

  1. Krize su sastavni deo poslovnog i života uopšte. Kompanije će se naći pred restrukturiranjima, optužbama da zagađuju okolinu, nameštaju tendere, suočiće se sa malverzacijama, finansijskim problemima. Ljudi se isto tako nalaze pred broini izazovima: razvodima, svađaju se sa prijateljima, preganjaju sa rodbinom oko nasledstva, suočavaju sa time da im deca nisu ispala baš kako su želeli, nailaze na različite vrste gubitaka. Koliko god bilo neprijatno, to je zaista sve ono što čini naše iskustvo. Jednom, kad prođete privatni ili poslovni downfall i izađete iz toga, u 90% slučajeva ste mudrija osoba.
  2. Pred krizom se ne smete povlačiti. Klijentima savetujemo da nikako ne ćute, a privatno prijateljima uvek govorimo da probleme ne guraju pod tepih. Kompanije često neće da komentarišu krizu u kojoj su se našle, zaziru od medija – ne radite to. Pođite od ovih životno kriznih situacija – dete vam je dobilo dve jedinice na polugodištu, učiteljica vas zove na razgovor. Da li joj odbijate poziv? Naravno da ne. To je vaše dete. Odlazite da pričate sa učiteljicom, možda će vam skrenuti pažnju da postoji neki deo gradiva koje vašem detetu ne leži pa ćete se dodatno angažovati da mu pomognete da to savlada, a možda će vam prosto reći da imate malog nemirka koga prosto mrzi da uči, pa ćete aktivirati neki drugi kec iz rukava. U svakom slučaju, vaše je dete, uradićete nešto. Pa zašto bi sa kompanijskim problemom bilo drugačije?
  3. Krize ne očekujemo, ali trebalo bi da budemo spremni za njih. Svi smo se već više puta uverili da „ništa u životu ne treba uzimati zdravo za gotovo“, ali opet ispuštamo da planiramo malo bolje, predvidimo pametnije ili prosto pročitamo male znakove pored puta. Pomislite koliko bi vaša prijateljica bila srećnija da vas je poslušala na vreme i otkačila „onog sebičnjaka, nespremnog na vezivanje“, ali avaj, nije htela ni da čuje, ni da vidi? Mislite da su kompanije drugačije od žena sa romantičnim idejama o ljubavi, posvećenih ličnoj mantri „on će se promeniti“? Neretko – NISU, ama baš uopšte NISU. Često, sami direktori prvi vide šta je problem, ali neće da menjaju ništa, neće da razgovaraju, neće da razmotre krizna scenarija. I šta se onda dešava u poslu, a i životu? Brodolom. E sad, ako ste opremljeni kakvim-takvim planom, neće biti Titanik. Ako niste, samo možete tužno da konstatujete da nemate dovoljno čamaca za spasavanje.

I tako možemo do sutra. Sigurna sam da dok ste ovo čitali, u sećanja vam naviru razni primeri. A kako se kod kriza razmena iskustava broji kao pametan potez, ja vas pozivam da dođete na našu radionicu posvećenu kriznim komunikacijama koju organizujemo 06.03.2020. u prostorijama Represent Communications. Malo teorije, a mnogo prakse – spremite primere potencijalnih kriza koje vas mogu zadesiti poslovno. A ako imate neke privatne – tu su uvek pauze. Zlatna mantra krize – neko je to sigurno već prošao! Sve informacije i formular za prijavu OVDE.

Autor

Jelena Mikić

Head of Development (Represent System)

Zaljubljena u pisanu riječ

Hajde da radimo zajedno

U Represent Communications gajimo strast za brilijantnim idejama i njihovom realizacijom, pa sve to sjedinjujemo u prelijepo iskustvo.