Blog

Event industrija u doba (i nakon) korone iz stručnog ugla

Blog - Apr 02, 2020

Imamo dobre i loše vesti za event industriju. Loše vesti su da neće više ništa biti isto. Dobre vesti su da neće više ništa biti isto.

Loše je to što u trenutnim okolnostima i u nekom kratkom vremenu nakon, ne možemo da radimo svoj primarni posao – da organizujemo događaje, skupove, kongrese, konferencije, koncerte, festivale, izložbe, žurke, svadbe, proslave. Negde u osvit zvaničnog proglašenja pandemije (tačnije 19 marta) Svetska zdravstvena organizacija je izdala dokument pod nazivom “Key planning recommendations for Mass Gatherings in the context of COVID-19″ u kojima savetuje organizatore događaja kako da pravilno postupaju u skladu sa rastućom epidemijom. Bilo je preporuka da se ljudi udalje jedni od drugih i da se drži distanca, kao i kako da organizatori planiraju sanitarne čvorove i kako da pripreme evakuacioni plan.

Samo 10 dana kasnije, nijedno od tih preporuka ne važi. Jer događaj po definiciji, podrazumeva skup više osoba na jednom mestu. To je mesto gde u vrlo neposrednoj blizini, ljudi govore jedni drugima na uvo, rukuju se, nazdravljaju, ljube, dodiruju, pipaju istu hranu, dišu isti vazduh. Sve ono što je trenutno nedostupno zbog ”znate-već-čega”. I to je nešto što ne možemo kontrolisati i na šta ne možemo uticati. Stoga je razumljiva odluka SZO-a da odbaci kao nevažeći taj dokument, skoro kao lošu šalu. Gubitak koji trpi event industrija na globalnom nivou je vrtoglavnih razmera. Taj gubitak uključuje i avio industriju, prevoznike, hotelijere, kongresne centre. Na našem nekom mikro nivou, trpimo mi koji smo između projekta i klijenata, a samim tim trpe i mnogi mali i srednji dobavljači, koji zavise od nas. Mnogi dekorateri, scenografi, tehničari, fotografi, muzičari, rekviziteri, voditelji, monteri su veoma pogođeni aktuelnom krizom.

Ono što je dobro je to što imamo istorijsku šansu da se menjamo i prilagođavamo. Trenutna alternativa je ponuđena u organizaciji web seminara i web konferencija.Na jednom takvom koji organizuje Event Industry Council sam prisustvovao prošle nedelje. Suštinski kad se uporedi kvalitet i dalje je to isti seminar koji pruža ono što nam je suštinski potrebno, a to je jasna i autentična informacija. Dodatno je uzbudljivo i to da je seminaru prisustvovalo skoro 200 ljudi iz raznih delova sveta i učesnici su imali priliku da komuniciraju i 1 na 1 putem direktnih poruka, dobiju tonu download materijala.

Ono što je primetno, jeste da su ljudi dosta opušteniji u iznošenju svojih stavova i mišljenja, baš iz razloga jer to rade iz udobnosti svojih domova, pa je cela atmosfera dosta ležernija i neposrednija nego u nekom zvaničnom kongresnom centru. Sa druge strane, iako je informacija ista, ono što je možda nedostatak to je sticanje ličnog iskustva kroz te događaje, kao i networkinga koji je jedna od ključnih stvari svakog događaja. No i to je isto moguće, a uz pomoć tehnologije – premostiv problem. (u sledećem tekstu: “Kako se uspešno organizuje web događaj.”) Represent System je prepoznao tu priliku i u ovom kratkom roku ima već dva zakazana edukativna treninga.

Međutim tu ima jedna, pa recimo, mala začkoljica. A to su ljudi. Koji su po definiciji, socijalna bića. I kojima je potrebno da se kreću, komuniciraju, druže, upoznaju, putuju, zabavljaju. Ako ljude zatvoriš u jedan zatvoreni krug, jedino što možeš je da uzmeš sat i meriš vreme za koliko će taj krug pući. Globalna kriza pandemije nas je podsetila koliko nam zapravo znači bliskost i neposrednost ljudskog kontakta i koliko je važno da se slobodno krećemo. Stvari koje smo uzimali zdravo za gotovo, sada su nam nedostupne. Kafa sa prijatelima, sastanak sa dragom osobom, žurke, koncerti, poslovni sastanci, muzeji, predstave. Onda kad bude zvonilo za kraj ovog vrlo važnog časa u ljudskoj istoriji, tada će se dogoditi samo jedno – svi će izmileti napolje.

I to je onaj momenat koji će advertajzing industrija odmah iskoristiti. Naravno, izmeniće se u neko prvo vreme pravila igre. Velike kompanije i ključni igrači znaju da oglašavanje nikad ne prestaje. Ima ona čuvena izjava Henri Forda kad kaže da “ukoliko stopiraš reklamiranje radi uštede novca, to je kao da stopiraš sat da zaustavio vreme”. I to je jedna velika istina. Svakako će se smanjiti budžeti za početak, ali će prirodno pasti i cena sirovine i cena izrade. I tu dolazimo do ključne stvari, a to je da se kroz kreativnost i dobar tim, sa malo novca može napraviti nešto značajno i veliko.

Čovečanstvo se suočava sa globalnom krizom, nadamo se najvećoj u našim životima. Nadamo se, jer je pitanje da li smo spremni za nešto još gore. Kao čovečanstvo smo krenuli putem globalne solidarnosti, tako što smo se privremeno zatvorili i distancirali jedni od drugih. Šta možemo da naučimo od ovoga i kako će ne samo naša profesija nego i život izgledati nakon ovoga? To pitanje je na najdužem štapu ikada. Možda ćemo sprovesti mantru koju smo ponavljali klijentima poslednjih godina, da ne treba toliko da se štampa na događaju i da je potrebno koristiti više 3D mappinga i video tehnike, kako bismo bili odgovorni prema prirodi? Možda će AR i VR biti dominantni na svim događajima, a ne samo kao “novelty”? Možda ćemo želeti samo outdoor događaje da pobegnemo od učmalosti zatvorenih prostora? Ne znamo, ali znamo da ovo vreme koje sada imamo, ovaj mezanin od života, moramo da iskoristimo kako bismo učili i redefinisali celu stvar. Da iz svega ovoga izađemo bolji i jači, ne samo kao profesionalci u svom poslu, nego i kao ljudi.

Event menadžment ne ide nigde. Utonuo je u (ne tako lep) san, ali kad se probudi – biće mnogo gladan.

Autor

Uroš Mihailović

Event specialist (Represent Communications)

Hajde da radimo zajedno

U Represent Communications gajimo strast za brilijantnim idejama i njihovom realizacijom, pa sve to sjedinjujemo u prelijepo iskustvo.